Aký je rozdiel medzi liberálnym a štátnym kapitalizmom? ŽIADNY

14. augusta 2022, veget, Relevantné spomínanie

(Napísané pred dvomi rokmi, 12.08.2020)

Tí čo sa pohoršujú už pri kladení si takejto otázky, nemá zmysel si ju nie len klásť, ale ani o niečom takom premýšľať. Takýto ľudia zaspali niekde v minulom storočí a azda ešte skôr hoc vtedy nežili. Zaspali pri poučkách ktoré už dávno neplatili, ale bolo pohodlné sa neučiť a skúmať, lebo to znamenalo kľud a pokoj, až do chvíle keď zistili, že iní ľudia nespia a dívajú sa vpred.

Ostatní, kde diverzita názorov je veľmi rozdielna si zväčša privlastnili len prvé pojednanie vlastností liberalizmu a charakteristiky podsúvanej právnikmi, že sloboda je stav keď je všetko povolené čo nie je výslovne zakázané (samozrejme z úrovne ktorú si privlastnili ako neomylní zástupcovia spoločnosti ba dokonca jej pilier). Logicky sme sa dopracovali k spoločnosti, kde najvyššou métou je bezohľadnosť (lebo zisk nebýva ohľaduplný). Ale čo s tou časťou ľudstva, ktorá neprijala tzv. Západné Status Quo?

Pretože v súťaži s „nami“ chceli prežiť pretransformovali svoje systémy riadené z jedného centra na kapitalizmus ku ktorému speje ten náš svet s obrovskou koncentráciou kapitálu aj hospodárskej moci, ale s volenými zástupcami ktorých si tento oligarchický kapitál financuje ako svojich zástupcov na úrovni štátu. Rozdiel je len v tom, že voľby selektujú formálnych zástupcov politickej moci a proces ich kúpy prebieha tajne. Pričom v štátoch typu Ruska a Číny sa títo zástupcovia verejne prihlásia vstupom do politického zoskupenia k tomuto účelu vytvoreného (napríklad Komunistická strana Číny).

Ekonomická efektivita oboch systémov je v tejto chvíli zrovnateľná, hoc pevnejšie zväzky ľudí s kapitálom sú na strane ideologických väzieb, lebo zisk láka len pokiaľ rastie a nezaväzuje nič viac ako podvedomie chamtivosti (úspešnosti podľa ich slovníka). Teda ich spoločnými znakom je KONCENTRÁCIA KAPITÁLU a skrze ekonomickej moci privlastnenie si moci politickej hoc nie identickou cestou. Rozdiel však je v súdržnosti ľudí ktorých koncentráciu vygenerovala koncentrácia kapitálu. Na strane štátneho kapitalizmu je to ideologická väzba, ľudí ktorí sa dobrovoľne (často však nie nezištne) prihlásili apriori k ideológii a sekundárne k moci.

U liberálneho kapitalizmu je jediné pojítko, koncentrácia kapitálu za účelom koncentrácie zisku. V prvom prípade, keď sa začnú strácať zisky dôjde i k personálnym stratám, lebo mizne jediná jednotiaca línia. V druhom prípade ľudí drží pohromade silný a trvalý jednotiaci element moci (napr. v Číne ktorá má obrovské historické skúsenosti so striedaním bohatstva a chudoby ale bez striedania typu mocenských štruktúr). Otázka znie, čo je lepšie?

Odpoveď je už v prvej otázke a prvej odpovedi, keďže medzi týmito dvomi svetmi vlastne niet podstatnejšieho rozdielu, nemá zmysel si medzi nimi vyberať. Oba totiž zásadným spôsobom vyvolávajú nie len sociálnu nerovnováhu ale i tú z hľadiska budúcnosti dôležitejšiu, nerovnováhu súžitia s prírodou. Je teda budúcnosť?

Iste, ale nie v očakávaní na tých ktorý majú pocit pánov Zeme a tvorstva. Keď si to zoberieme historicky, tak všetko vo vesmíre je striedaním stability rovnováhy s nestabilitou nerovnováhy, ktorá však smeruje k nastoleniu inej rovnováhy. Tieto procesy sa opakujú a ich časová konštanta pre ľudský život je vlastne nekonečná.

Životný cyklus ľudstva je iný (podstatne kratší) ako životný cyklus slnečnej sústavy. Preto aj striedanie rovnováhy s nerovnováhou musí byť kratšie. Potom jedinou relevantnou otázkou zostáva, koľko času nám zostáva na nastolenie tej našej životnej rovnováhy a aká by mohla byť dlhá

Peter Ponický Lošonci