O škole a učiteľoch.

Tento text bol pôvodne napísaný v roku 2020.
V prehistórii sme sa učili rovnako či podobne ako väčšina cicavcov či príslušníkov nášho rodového predka, primátov.
Komenského Škola hrou je znalostným zdrojom podobným Biblii, teda výsostne dobová. Znalosti z doby keď vznikli tieto diela a dnes sú neporovnateľné. Život ako taký je rovnaký sled dní ibaže udalosti v nich sa odvíjajúce sú úplne iné.
Formalizovaná škola bola predovšetkým pokladnicou múdrosti doby aby sa rozvíjala múdrosť a dostávala k väčšiemu počtu ľudí a tak sa stala východiskom pre život sám. To ale logicky časom muselo znamenať diverzifikáciu škôl (dnes sa vzdelávanie začína oproti minulosti nesmierne zavčasu v materských školách, základné životné znalosti a zručnosti v školách základných a profesijné znalosti v tých stredných a vysoké školy charakterizuje špecializáciu na najvyššej úrovni znalostí).
Preto aj idea „školy hrou“ sa musela posunúť v onej hierarchii k veku odvekých hier (materských škôl a prvého stupňa škôl základných – je stále otázkou do akého veku dieťaťa dnes).
Školská hra (vzdelávanie) sa vekom aj časom musí prispôsobovať objektívnemu pokroku spoločnosti.
Odveká túžba ľudí je žiť bez starostí a v priebehu generácií sa vžilo, že taký je život materiálne bohatý. Po tisícročiach vzdelávania by sme ale mohli byť sebakritickejší.
Aj keď budeme všetci túžiť po záhaľke, nikdy nebude realizovateľná lebo potom nebude možná ani pre niektorých. Roboty a automatizácia nikdy nedokážu vytvoriť podmienky keď nebude treba manuálnosti a tvorivosti súčasne. Ale tvorivosť je veľmi rôznorodá a u väčšiny z nás iná (rovnako ako manuálna zručnosť). To je už druhý dôkaz, že spoločnosť či sa nám to páči alebo nie bude vždy diverzifikovaná a bude vytvárať hierarchie, KTORÉ KEĎ SA NEVYTVORIA VO VZDELÁVACOM SYSTÉME, VYTVORIA SA NESKôR A ĽUDIA V NICH BUDÚ NA SVOJ ŽIVOT V NICH NEPRIPRAVENÍ.
Škola má vytvárať podmienky aby mohli byť ľudia šťastný, ale byť šťastným neznamená to isté pre všetkých. Ďalší dôkaz diverzity a nezmyselnosti nivelizácie života aj vzdelávania.
Bohužiaľ to sme činili posledných bezmála 30 rokov. Nivelizovali sme stredný a najvyšší stupeň vzdelávania a hoc často zneužívame štatistiky, jeden zo základných poznatkov ku ktorému štatistika napomohla, tj. krivka NORMÁLNEHO (Gaussovho) rozdelenia čo je ďalším dôkazom diverzity.
Už sa nám to začína negatívne vracať v neprimeranej miere nepripravených v škále diverzity spoločnosti. Nemáme dosť dobrých remeselníkov, nemáme dosť dobrých inžinierov, nemáme dosť dobrých historikov, nemáme dosť dobrých právnikov … a nemáme ani dosť dobrých učiteľov, ktorí by boli schopní pochopiť, že potreby vzdelávania sa líšia a tiež to, že vzdelávanie nikdy nebolo materiálne na vrchole spoločnosti. Lebo sme rozdielny a nikdy nebude dosť tých ktorí pochopia, že dobrým lekárom, inžinierom, kováčom, pekárom apod. sa človek stáva aj vďaka dobrým a nezištným učiteľom. Ďalší dôkaz diverzity či nie?
Teda ak je človeku vlastný proces posudzovania reality, je kritický ale segmentovaný. Potom múdry musí uznať, že pocit šťastia pozostáva z jeho úlomkov ktoré skladáme celý život a metrikou je snáď „posledný súd“ v reflexii rozumu čo stráca energie pre svoje ďalšie fungovanie.
To je čas posúdenia šťastia ako celku vlastného života, ktorého sa iste každý z nás dočká.
Peter Ponický Lošonci

Český spisovatel Radomir Dolanský napsal . ..

13.04.2025

Ano a co se všichni diví, vždyť stát platí na studenta a je mu jedno co studuje. Odhlasoval si to parlamen – tu skupinu vzdělaných blbů a ti co vytvářejí peníze jsou utiskováni byrokracií a idiotskými zákony, tak trpme … volíme si idioty, tak trpme. Důchodcům se nevalorizuje, ale církvím ano, na dělostřelecké granáty je dost peněz, na zdravotnictví a [...]

Môže sa človek postaviť proti miliardám rokov evolúcie?

13.04.2025

Peter Ponický Lošonci 13.4.2025 Jednoduchá odpoveď ako vždy existuje. Teda môže a tzv. Západ tak činí niekoľko desaťročí. Ale všetko čo už vieme o prírode a vesmíre dáva úplne inú odpoveď, odpoveď prírody a z lingvistického pohľadu prirodzenú a logickú odpoveď. Na rozdiel od absolútne neznalých politických lídrov a tým pádom aj nekritických a nelogických [...]

Operácia „Nemysliteľné“ – plán napadnutia ZSSR spojencami v roku 1945

26.03.2025

Autor: Pavel Krasnov Plán napadnutia na ZSSR v roku 1945 Máme tu zanedlho opät „slávne májové dni“ a propaganda oslavujúca hrdinstvo spojeneckých vojsk našich západných „partnerov“ beží na plný plyn. Nebude teda od veci pripomenúť si, čo pred niekoľkými rokmi vyplávalo na povrch z čiastočne odtajnených britských archívov. Udalosti a fakty popísané v [...]

Pápež / František / Pope / Francis /

Vláda plánuje na sobotu vyhlásiť štátny smútok, návrh predložil sám Fico

22.04.2025 18:08

„Výnimočná návšteva pápeža Františka na Slovensku v roku 2021 zanechala posolstvo, ktoré malo značný vplyv na verejný život celej spoločnosti," uvádza sa v návrhu.

TA3 Richard Direr, pr, nepouzivat

Richard Dírer pokračuje v médiách, po odchode z ta3 si našiel novú pozíciu

22.04.2025 17:58

Dírer v minulosti pracoval pre rádio Twist i televíziu STV.

Socha biskupa, Ján Vojtaššák, Brezovec,  Dolný Kubín

Prokurátor nesúhlasí s pomenovaním námestia v Dolnom Kubíne po biskupovi Vojtaššákovi

22.04.2025 17:50

Pomenovanie je neprípustné a v rozpore so zákonom, konštatuje prokurátor GP Peter Mihál a podal preto protest.

hasiči

Pri požiari prišlo 14 ľudí o domov, v Poši vyhlásili mimoriadnu situáciu

22.04.2025 17:47

Zhoreli tri rodinné domy, ktoré sa stali neobývateľnými.

veget

Pravda v Pravde.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 274
Celková čítanosť: 678321x
Priemerná čítanosť článkov: 2476x

Autor blogu