Aké percento vysokoškolákov a ich učiteľov splňuje to k čomu sme sa tiež zaviazali?


Zoznam generických kompetencií študenta v terciárnom stupni vzdelávania podľa ECTS a DT Label, schválených v EU podľa TUNING 2008.


1. Schopnosť abstraktného myslenia, analýzy a syntézy, 2. Schopnosť aplikovať poznatky v praktických situáciách, 3. Schopnosť plánovania a využitia času (time management), 4. Poznanie a porozumenie predmetu štúdia, porozumenie skutočnej profesii, 5. Schopnosť verbálnej a písomnej komunikácie v rodnom jazyku, 6. Schopnosť komunikácie v druhom jazyku, 7. Zručnosti pri využívaní počítačových a komunikačných technológií, 8. Schopnosť zaoberať sa výskumom na definovanej úrovni, 9. Schopnosť učiť sa a celoživotne zostať na tejto úrovni, 10. Schopnosť vyhľadávať, spracovávať a analyzovať informácie z rôznych zdrojov, 11. Schopnosť byť kritický a sebakritický, 12. Schopnosť prispôsobiť sa a konať v nových situáciách, 13. Schopnosť tvoriť nové myšlienky a idey, 14. Schopnosť identifikovať, zaujať postoj a riešiť problémy, 15. Schopnosť robiť zdôvodniteľné rozhodnutia, 16. Schopnosť pracovať v tíme, 17. Interpersonálne a interakčné zručnosti, 18. Motivovať ľudí a viesť ich k spoločným cieľom, 19. Komunikovať s neprofesionálnymi partnermi v danej oblasti, 20. Prijímať sociálnu rozličnosť a multikultúrnosť, 21. Schopnosť spolupráce v medzinárodnom kontexte, 22. Schopnosť nezávislej práce, 23. Schopnosť navrhovať a riadiť projekty, 24. Klásť dôraz na bezpečnosť, 25. Mať ducha podnikavosti a schopnosť iniciatívy, 26. Schopnosť konať na základe etických zásad, 27. Schopnosť zhodnotiť a udržať kvalitu produkcie, 28. Trvať na splnení zadaných úloh a daných zodpovednostiach, 29. Presvedčenie o zachovaní životného prostredia, 30. Schopnosť sociálnej zodpovednosti a občianskeho uvedomenia, 31. Cit pro rovné príležitosti a gendrové problémy.
Kvalifikácia ktorá znamená dokončenie prvého cyklu – stupňa (Bc.), absolvent by mal zvládnuť :

• demonštrovať znalosť a porozumenie študijnému oboru, ktorý je nadstavbou jeho stredoškolského vzdelania, • je typický podporou pokročilých učebníc, zahrnuje niektoré informácie o najnovšom poznaní jeho študijného oboru, • môže použiť znalosti z oboru a chápe tieto znalosti, to v určitom zmysle signalizuje profesionálny prístup k práci nebo povolaniu, • má schopnosť demonštrovať, navrhovať, zachovávať argumenty a riešiť problémy v rámci svojho študijného oboru, • má schopnosť zhromažďovať a interpretovať významné dáta (obvykle v rámci svojho študijného oboru), informovať o názoroch ktoré obsahujú úvahu o významných spoločenských, vedeckých alebo etických problémoch, • má vyvinuté také schopnosti učiť sa, ktoré sú nevyhnutné pre pokračovanie v štúdiu s vysokou mierou samostatnosti, • môže komunikovať informácie, myšlienky, problémy a riešenia svojho oboru s neodborníkmi.


Kvalifikácia ktorá znamená dokončení druhého cyklu – stupňa (MSc., Ing., Mgr.), absolvent by mal zvládnuť:

• demonštrovať vedomosti a pochopenie, ktoré je založené na zvládnutí a zlepšení schopností bakalára, čo je základ a príležitosť k originalite v rozvíjaní a použití myšlienok s výskumnými súvislosťami, • môže použiť svoje znalosti, pochopenie súvislostí a schopností na riešení problémov v nových nebo neznámych prostrediach (v príbuzných študijných odboroch a viac-odborových súvislostiach) • má schopnosť integrovať znalosti a ovláda komplexnosť, formuluje mienku s neúplnou nebo obmedzenou informačnou bázou, ktorá zahrnuje úvahy nad sociálnou a etickou zodpovednosťou spojenou s použitím znalostí a vlastného úsudku, • môže komunikovať svoje závery a znalosti s podporou logického výkladu v rámci svojej špecializácie i s neodborníkom s verbálnou jednoznačnosťou, • má schopnosť učiť sa tak, aby mu to umožňovalo pokračovanie v štúdiu/samoštúdiu v autonómnom vzdelávaní.
Príručka užívateľa ECTS, popisuje vzdelávacie kompetencie ako „dynamickú kombináciu atribútov, schopností a postojov“.
Poznávacia hierarchia vyzerá nasledovne:

1. Znalosť (poznanie),

2. Pochopenie,

3. Použitie (aplikácie),

4. Analýza,

5. Syntéza,

6. Vyhodnotenie.


• Znalosť, pochopenie a aplikácie sú pre úroveň bakalára.

• Analýza, syntéza a vyhodnotenie je pre magistra a inžiniera.

Peter Ponický

Trump stupňuje jadrovú hrozbu … privádza svet na pokraj jadrovej vojny.

02.08.2025

augusta 2025 od Larryho C. Johnsona (USA blog Sonar21) Donald Trump sa svojimi príspevkami na sociálnych sieťach správa ako nejaké zdrogované tínedžerské dievča. Trump – rádoby cisár „umenia dohody“ – panikársky vedie svet na prah jadrovej vojny a podniká ďalšie kroky, ktoré Rusko môže vnímať iba ako prípravu USA na útok na vlasť. Medvedev, odpovedal týmto [...]

Rusko prechádza do ofenzívy proti americkým investorom v prístave v Odese (Russia Goes on the Offensive Against US Investors in an Odessa Port)

16.07.2025

Larry C. Johnson (na podcaste SONAR21) 16.07.2025 Predvčerom 14. júla, Volodymyr Zelenskyj po medzinárodnom právnom spore odovzdal americkým spoločnostiam najväčší terminál odeského prístavu Olimpex . Novými vlastníkmi sa stali americké investičné spoločnosti Argentem Creek Partners a Innovatus Capital Partners. Cena transakcie nebola zverejnená. [...]

Našim deťom. ..

09.07.2025

Našim deťom …. Začnem citátom Bertranda Russella: „Jednou z nepríjemných vlastností našej doby je, že tí, ktorí sa cítia sebavedomo, sú hlúpi a tí, ktorí majú aspoň nejakú predstavivosť a porozumenie, sú plní pochybností a nerozhodnosti.” Ste Husákove deti. Narodení priskoro na to, aby ste kradli v 90-tych rokoch, prineskoro na to, aby ste boli „deti [...]

Pri výbere detskej autosedačky je kľúčová výška, nie vek dieťaťa

Pri čelnej zrážke v Malackách sa ťažko zranilo 6-ročné dieťa, bolo v sedačke nepripútané

25.08.2025 21:15

Polícia vyšetruje čelnú zrážku dvoch áut na Mierovom námestí v Malackách, ku ktorej došlo v pondelok krátko pred 17.00 h.

počasie, mráz, záhrada, teplomer

Pozor na prízemný mráz, varujú meteorológovia

25.08.2025 20:11

Na viacerých miestach Slovenska sa môže v noci vyskytnúť prízemný mráz.

Natalija Nagovicynová

Vyšla na jeden z najdrsnejších vrcholov sveta, dolu sa so zlomenou nohou nedostala. Ruskú alpinistku Nagovicynovú už nezachránia

25.08.2025 19:42, aktualizované: 20:17

Zlyhal posledný pokus o záchranu ruskej alpinistky Natalije Nagovicynovej v Kirgizsku.

demdis anketa palestina

Od sankcií až po tlak na prepustenie rukojemníkov. Aký postoj zaujať ku genocíde v Gaze a antisemitizmu v Európe? (Anketa)

25.08.2025 19:00

Treba žiadať oslobodenie rukojemníkov, či upokojiť vojenské akcie? Zničiť Hamas alebo najskôr zastaviť hladomor? Čo treba urobiť pre zastavenie utrpenia?

veget

Pravda v Pravde.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 287
Celková čítanosť: 724258x
Priemerná čítanosť článkov: 2524x

Autor blogu