Založ si blog

Pred 3 rokmi, spomienka na FB dialóg

Prečo?
Včera som zažil takú typickú FB diskusiu (ktovie či to bola diskusia, alebo monológy). Na položenú otázku, prečo keď som taký múdry, sedím doma a nie som tam či inde?
S niekým kto aj svoje otázky myslí skôr pejoratívne je ťažké diskutovať a zvlášť keď to nie je z očí do očí.
Neodpovedal som.
Dnes ráno som sa zobudil a mal som pocit, že na otázky takto položené treba odpovedať, ale všeobecnejšie a bez konkrétneho adresára. On si to totiž môže tiež prečítať a budem slušný keď tam nebude jeho priezvisko či „umelecké“ meno.
Milý Peter, som doma a som šťastný, lebo takým chcem byť a nie som závislý od hlúposti a hlupákov, ktorých chtiac či nechtiac v živote stretávame a dokonca aj s dôchodkom som spokojný a umožňuje mi žiť pre mňa naplnený život. Dokonca aj niečo robím pre druhých, deti učím tenis a základom fyziky a to zadarmo v krúžkoch.
Ale aby som odpovedal a nebolo to nič nehovoriace, tak konkrétne ale neadresné životné situácie ktoré som si musel prežiť (priznávam mojim pričinením, lebo som a bol som presvedčený, že na to mám).
Keď napíšete dôležité časti niekoľkomiliónového projektu, ktorý prejde výberovým sitom a potom hoc máte najviac úloh a merateľných výkonov, vás vedenie inštitúcie ktoré je logicky nositeľom projektu, chce pripraviť ani nie tak o úlohy ako o odmeny z práce ktorú musíte vykonať. Hlúpa otázka? „Prečo má Ponický najviac peňazí z projektu a tým pádom najvyšší plat?“
Keď prišli na to, že nie sú schopní to urobiť (lebo najprv to skúšali tak, že ja budem robiť a niekto iný bude mať časť odmien), lebo som odmietol úplnú účasť na projekte. Mal som čo mi prináležalo. Keď som tam projekt úspešne dokončil a skončil aj pracovný pomer, viac projektov nemajú.
Iný príklad, inej inštitúcie. Dostali ponuku na spracovanie inovačnej štúdie od súkromnej výrobnej firmy. Nemali na to, tak sa obrátili na mňa, spracoval som kostru projektu, kde oni boli nositeľom a ja riešiteľom. Keď bol projekt protistranou a Rozvojovou agentúrou schválený, riaditeľka onej inštitúcie za mnou prišla a žiadala ma aby som to urobil vo veľmi skrátenej verzii a za polovičnú odmenu. Odmietol som, so slovami „s mojím menom len s kompletnými výsledkami, alebo vôbec nie“. Dostal som od nej otázku, „vy nepotrebujete peniaze“ a moja odpoveď bola, „na to aby som slušne žil mám“.
Som učiteľ, či lepšie povedané bol som. Ale učiteľ má učiť a naučiť, aj overovať schopnosť študenta aplikovať naučené. Ja som to chcel robiť od mladosti a to bol konečne aj dôvod prečo som šiel pracovať na univerzitu a aj vedeckú ašpirantúru (CSc.) som absolvoval bezprostredne po riadnom ukončení vysokoškolského štúdia. Ale je pre mňa neakceptovateľné (hlavne z etických dôvodov spojených so spravodlivosťou ohodnotenia) aby mi niekto nariaďoval, že mám rozdávať pozitívne hodnotenia bez pozitívnych znalostí.
Bolo pre mňa tiež sklamaním, že pri voľbe rektora som nedostal odpoveď, že „tvoj program je zlý“ (naopak víťazný kandidát potom aplikoval ten môj), ale „lebo nie si náš človek“.
V politike sa ma báli, hoc som chcel zachrániť stranu v ktorej ma bolo vidieť (asi prečo?), lebo vedeli že neschopní či všetkého schopní ľudia sa pri mne neohrejú. Radšej predali stranu a hlavne jej majetok jednej „všechnostrane“. Ale nie pre prospech občanov ako radi proklamujú. Pre svoje ministerské a poslanecké stoličky.
Teda, milý Peter. Mám aj svoj súkromný život a chcem byť šťastný. S veľkým množstvom podobných ľudí obyčajnej praxe aj keď obyčajný ale schopný človek takým byť nemôže. Nikdy v živote som neohýbal chrbát iba preto, že som z toho mohol mať materiálny prospech. Lebo som bol a som presvedčený, že sa dokážem uživiť slušne, poctivo a vďaka svojim schopnostiam a zručnostiam (len tak mimochodom svojimi rukami/svojpomocne som postavil dom a dodnes všetky remeselné práce si robím sám a som na to patrične hrdý).
Dovolím si provokatívne zosumarizovať: „nie len rozumný ale aj zručný a šťastný„, hoc to mnohých hnevá… 🙂
Peter Ponický Lošonci

Volím mier nie strach

05.04.2024

Tak aktuálne aj dnes … snáď čitateľ pochopí v tom pozitívnom slova zmysle aktuálnosť aj dnes pred druhým kolom volieb prezidenta ,že oproti roku 2014 sa veľa nezmenilo . Ba nejaká zmena tu nastala – vyrástla nám generácia ,ktorá sa ,,chce,, politicky angažovať ak sa tak ten ,,progres,, dá nazvať . Ideológia ,ktorá sa nám tu naprieč európou zasieva má však [...]

Liberalizmus si začal písať svoj testament už v 16. storočí

22.03.2024

(sloboda neznamená nespútanosť, nezodpovednosť a zotročovanie iných … ) Aj keď sa to dnes nezdá, základnou charakteristikou človeka a jeho pôsobenia navonok sa už veľmi dlho identifikuje ako humanita, či sa to niekomu páči, alebo nie, je to MORÁLKA. Všetci mentálne zdraví ľudia o nej vedia a dokonca ju majú v sebe a to aj bez vonkajšieho pôsobenia tušených [...]

Perla , ,idiotizmu, , z Parížskeho samitu

27.02.2024

Na tlačovej konferencii po samite v Paríži Macron uviedol, že Západ identifikuje tretie krajiny, ktoré sa môžu podieľať na dodávkach munície na Ukrajinu. Uviedol, že k českej iniciatíve na nákup munície pre Ukrajinu by sa mohlo pripojiť 15 štátov. Český prezident Petr Pavel v polovici februára na Mníchovskej konferencii ponúkol Ukrajine dodať státisíce [...]

SR prezidentka kultúra predstavitelia prijatie BAX

Čaputová: Akékoľvek snahy ovládať kultúru sú prejavom nekultúrnosti

19.04.2024 15:31

Štát má vytvárať predpoklady a podmienky pre kultúru a nie ju politicky ovládať, vyhlásila prezidentka.

Irán / vlajka / zástava /

Iránsky konzulát v Paríži obkľúčila polícia. Muž sa tam vyhrážal, že sa vyhodí do povetria

19.04.2024 15:01, aktualizované: 15:20

Muža polícia zadržala. Zásahová jednotka ho prehľadala a žiadne výbušniny u neho nenašla.

Medveď

V košickej zoo sa Xene narodilo medvieďa Ares

19.04.2024 13:08

Jeho genetická hodnota je mimoriadne cenná pre európsky záchranný program.

izrael, palestína, západný breh jordánu, evakuácia, amona

EÚ po prvý raz uvalila sankcie na izraelských osadníkov pre útoky na Palestínčanov

19.04.2024 13:07, aktualizované: 13:20

Palestínčania chcú, aby Západný breh bol súčasťou ich budúceho štátu.