Individualizovali život, ale kolektivizovali školu

Kto?
Predsa my všetci na čele s politikmi. Dnes v noci som nespal 8 hodín a na skrátenie čakania na brieždenie som si pustil americký film z roku 1984 – UČITELIA (s Nickom Nolte).
Je to film, ktorý by mal vidieť každý učiteľ (ako povinné videnie, modernizujeme a už nemusíme čítať). Obrazne popisuje situáciu na amerických stredných školách (a v jeho školstve vôbec) zo začiatku 80tych rokov minulého storočia. Keď sa dostal do filmu a producenti naň zohnali peniaze a s hviezdnym obsadením, tak ukazovaný stav musel už nejakú dobu trvať, a tak ako často film a literatúra sú aj sociálno-kritické, odzrkadľujú stav spoločnosti, ktorý už je v rozkladnom štádiu a nie na začiatku negatívnych procesov.
Napriek odstupu 40 rokov, sme v rovnakej situácii. Ako som to vyjadril v nadpise, individualizovali sme život, ale kontraproduktívne sme kolektivizovali vzdelávanie, teda to čo má na život pripraviť.
Dovolím si príklad tesára Jozefa z Biblie (Ježišovho otca). Ten pracoval sám, lebo staval malé bárky pre individuálnych rybárov. A v Ježišovom junáckom veku mu príliš nevadilo (lebo to nechýbalo biznisu), že mu syn príliš nepomáhal, toleroval to a na výčitky svojich zákazníkov na meškanie opráv, reagoval, že syn má inú robotu, chodí po okolí a premýšľa. Z tesárskeho remesla ho príliš nenaučil a spoliehal sa vediac či nie na Mesiášske proroctvo a Nebo na Zemi … potom. Rovnako ako on, sme sa mýlili (zámerne či dobrovoľne), že v tímovosti/skupine je záchrana slabších. To môže platiť ale len so zásadnými podmienkami.
  1. Takýto kolektív musia viesť na to pripravení ľudia a základom tejto zručnosti je individuálna schopnosť, vzdelanosť/múdrosť a empatia.
  2. V takomto kolektíve musí byť väčšina dobre odborne pripravená a zručná, schopná zvládnuť aspoň čiastkové problémy/úlohy tohto kolektívu.
  3. Vodcovstvo nie je večné, každý sa môže stať vodcom keď sa zdokonalí odborne aj sociálne.
Zámerne/účelovo parafrázujem, čo sa stane keď väčšina z tímov bude málo/slabo pripravených (hlúpych) členov. Bude stačiť keď bude takým vodca? Iba ak by všetku prácu vykonával za svoj kolektív sám a dobrovoľne svojou prácou zarobené peniaze rozdeľoval zvyšku tímu „darmošľapov“. Ale k tomu predsa táto spoločnosť nevedie. Je nastavená po Americky, na individuálny prospech!
Táto nezmyselná idea sa veľmi rýchlo uchytila aj u nás a školy pripravujú kolektívne neschopných absolventov, ktorí vo svoj neprospech využívajú individuálne ľudské právo byť hlúpym/nevzdelaným. Ale ako z nich vyrastú tímlídri, všetko dokonale zvládajúci? No nevzniknú. To ale znamená, že lídri budú rovnako málo pripravení/hlúpi ako bežný členovia pracovných skupín. Hurá, sme lepší ako Američania, zvládli sme to za polovičný čas.
Ale je tu jeden nezanedbateľný rozdiel, oni mali a majú predstih v tom, že do USA prúdili zo zvyšku Sveta zhruba storočie všetci čo chceli niečo dokázať a práve Amerika to múdro využila vo svoj aj ich prospech.
Sme v rovnakej situácii? Nie sme a nikdy nebudeme (už aj Amerike toto prvenstvo vytrháva z „rúk“ a iným spôsobom Čína), ten spôsob je práve individualizácia vzdelania a prospechu a kolektivizácia účinku vzdelania a spoločenský rast vďaka technike a technológiám, ktoré zvláda navrhovať a riadiť masa dobre pripravených odborníkov. Na rozdiel od minulosti, už dnes len výnimočne nájdete čínskeho študenta na americkej vysokej škole, sú totiž doma v Číne.
Aká je úloha školy? Aký je jedinec/indivíduum?
Už veľmi dlho vieme, že individuálne mentálne možnosti ľudí sú rôzne, a preto aj vzdelávacia schopnosť je rôzna. Vzdelávanie či sa nám to páči alebo nie, je individuálny proces realizovaný v kolektívnom prostredí. Toto je onen sociálny prínos (podobný tomu popisu čínskeho úspechu).
A kto potom zaistí tímové „parametre“ moderného človeka? No tí čo aj v minulosti. RODINA predovšetkým, lebo ona sa rozhodla mať deti a má túto zodpovednosť aj k sebe (rodičom o ktorých sa v prípade potreby postarajú deti / ako ďaleko to má k dnešnej pravde?), potom organizácie typu Junák, Skaut, Pionier a Náboženské obce.
Škola takto pripraví deti na život aj tým, že sa naučia citlivo vnímať hierarchické usporiadanie spoločnosti, ktorá je iba kópiou malých spoločností/tímov. A práve v škole je (by malo byť) najvyššou prioritou položiť základy hierarchizácie spoločnosti podľa znalostí a zručností (nie podľa známostí a postavenia rodičov).
Na konci sa vrátim k začiatku, k onomu americkému filmu o škole, školákoch a hlavne učiteľoch, malým citátom z neho.
Za známym učiteľom prišla mladá dospelá žena a doslova ho prenasledovala (dokonca aj na pánsky záchod). Chcela totiž vedieť ako je to možné, že jeden študent identifikovaný menom sa zaujíma o prácu a na úrade práce nedokáže vyplniť dotazník, lebo je analfabet. Prešiel s dobrými výsledkami základnou a strednou školou a nevie čítať a písať. Prečo naháňala Nolteho/učiteľa, lebo chcela vedieť ako je to možné? Ako je možné, že jeho žiak …? A on jej odpovedal, ale aj vy ste moja žiačka!
Nepripomína to starším učiteľom niečo z domova a domovov???
Napísal Peter Ponický Lošonci, 10. novembra 2020

Ľudské práva a morálka . ..

19.11.2025

Autor: Peter Ponický Lošonci Tieto dva pojmy a ich interpretácia a realizácia v praxi sú dve premenné rovnice života človeka odnepamäti. Tak ako mikrosvet je podstatou existencie makrosveta (viditeľného a pocitového Sveta), je MORÁLKA podstatou existencie ĽUDSTVA ako biologického druhu. V ľudskej histórii bolo nespočet vybájených mýtických bytostí – BOHOV, čo zrejme [...]

Historické vedomie: Čo by sa Nemecko mohlo naučiť od Ruska

21.09.2025

21. septembra 2025 v podcaste Sonar21 Larry C. Johnsona, podľa prednášky Petra Haenselera Existujú pádne dôvody, prečo je Nemecko na nesprávnej ceste. Nedostatok historického vedomia, alebo skôr falošného vedomia, je jedným z hlavných dôvodov o ktorom sa v Nemecku neochotne diskutuje. Článok je založený na prejave Petra Hanselera v “Mut zur Ethik” (Odvaha pre etiku). S [...]

Trump stupňuje jadrovú hrozbu … privádza svet na pokraj jadrovej vojny.

02.08.2025

augusta 2025 od Larryho C. Johnsona (USA blog Sonar21) Donald Trump sa svojimi príspevkami na sociálnych sieťach správa ako nejaké zdrogované tínedžerské dievča. Trump – rádoby cisár „umenia dohody“ – panikársky vedie svet na prah jadrovej vojny a podniká ďalšie kroky, ktoré Rusko môže vnímať iba ako prípravu USA na útok na vlasť. Medvedev, odpovedal týmto [...]

Russia Ukraine War

Kone pašovali zbrane, vrtuľníky lietali nad hlavami prekvapených Rusov. Ukrajinská rozviedka poodhalila svoju prácu

01.12.2025 09:00

Nová kniha, do ktorej autorovi poskytli exkluzívne informácie velitelia tajnej služby, odkrýva podrobnosti o špeciálnych operáciách.

Admirál  Giuseppe Cavo Dragone, Lorenzo Guerini, Pietro Serino

NATO chce preštudovať možnosť „preventívneho úderu“ na Rusko

01.12.2025 08:20

Niektorí diplomati naliehavo vyzývajú alianciu NATO, aby prestala byť iba pasívna a začala aktívne reagovať na hrozby.

Robert Kaliňák

Kaliňák považuje za strategicky dôležité mať slovenské pušky: Vybrala si ich armáda, prejdú tvrdými skúškami

01.12.2025 07:50, aktualizované: 09:24

Pre ozbrojené sily je dôležité, aby mali kvalitné zbrane. Nebudem preferovať cudzie zbrane, lebo sú viac "fancy" (honosnejšie, známejšie), uviedol Kaliňák.

Čína, povodne, Peking, silný dážď, prírodná katastrofa,

Katastrofa na Sumatre: počet obetí záplav presiahol 500, ďalších 500 je stále nezvestných

01.12.2025 07:40

Ďalších najmenej 500 osôb je nezvestných a stovky ľudí utrpeli zranenia.

veget

Pravda v Pravde.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 289
Celková čítanosť: 746120x
Priemerná čítanosť článkov: 2582x

Autor blogu