Individualizovali život, ale kolektivizovali školu

Kto?
Predsa my všetci na čele s politikmi. Dnes v noci som nespal 8 hodín a na skrátenie čakania na brieždenie som si pustil americký film z roku 1984 – UČITELIA (s Nickom Nolte).
Je to film, ktorý by mal vidieť každý učiteľ (ako povinné videnie, modernizujeme a už nemusíme čítať). Obrazne popisuje situáciu na amerických stredných školách (a v jeho školstve vôbec) zo začiatku 80tych rokov minulého storočia. Keď sa dostal do filmu a producenti naň zohnali peniaze a s hviezdnym obsadením, tak ukazovaný stav musel už nejakú dobu trvať, a tak ako často film a literatúra sú aj sociálno-kritické, odzrkadľujú stav spoločnosti, ktorý už je v rozkladnom štádiu a nie na začiatku negatívnych procesov.
Napriek odstupu 40 rokov, sme v rovnakej situácii. Ako som to vyjadril v nadpise, individualizovali sme život, ale kontraproduktívne sme kolektivizovali vzdelávanie, teda to čo má na život pripraviť.
Dovolím si príklad tesára Jozefa z Biblie (Ježišovho otca). Ten pracoval sám, lebo staval malé bárky pre individuálnych rybárov. A v Ježišovom junáckom veku mu príliš nevadilo (lebo to nechýbalo biznisu), že mu syn príliš nepomáhal, toleroval to a na výčitky svojich zákazníkov na meškanie opráv, reagoval, že syn má inú robotu, chodí po okolí a premýšľa. Z tesárskeho remesla ho príliš nenaučil a spoliehal sa vediac či nie na Mesiášske proroctvo a Nebo na Zemi … potom. Rovnako ako on, sme sa mýlili (zámerne či dobrovoľne), že v tímovosti/skupine je záchrana slabších. To môže platiť ale len so zásadnými podmienkami.
  1. Takýto kolektív musia viesť na to pripravení ľudia a základom tejto zručnosti je individuálna schopnosť, vzdelanosť/múdrosť a empatia.
  2. V takomto kolektíve musí byť väčšina dobre odborne pripravená a zručná, schopná zvládnuť aspoň čiastkové problémy/úlohy tohto kolektívu.
  3. Vodcovstvo nie je večné, každý sa môže stať vodcom keď sa zdokonalí odborne aj sociálne.
Zámerne/účelovo parafrázujem, čo sa stane keď väčšina z tímov bude málo/slabo pripravených (hlúpych) členov. Bude stačiť keď bude takým vodca? Iba ak by všetku prácu vykonával za svoj kolektív sám a dobrovoľne svojou prácou zarobené peniaze rozdeľoval zvyšku tímu „darmošľapov“. Ale k tomu predsa táto spoločnosť nevedie. Je nastavená po Americky, na individuálny prospech!
Táto nezmyselná idea sa veľmi rýchlo uchytila aj u nás a školy pripravujú kolektívne neschopných absolventov, ktorí vo svoj neprospech využívajú individuálne ľudské právo byť hlúpym/nevzdelaným. Ale ako z nich vyrastú tímlídri, všetko dokonale zvládajúci? No nevzniknú. To ale znamená, že lídri budú rovnako málo pripravení/hlúpi ako bežný členovia pracovných skupín. Hurá, sme lepší ako Američania, zvládli sme to za polovičný čas.
Ale je tu jeden nezanedbateľný rozdiel, oni mali a majú predstih v tom, že do USA prúdili zo zvyšku Sveta zhruba storočie všetci čo chceli niečo dokázať a práve Amerika to múdro využila vo svoj aj ich prospech.
Sme v rovnakej situácii? Nie sme a nikdy nebudeme (už aj Amerike toto prvenstvo vytrháva z „rúk“ a iným spôsobom Čína), ten spôsob je práve individualizácia vzdelania a prospechu a kolektivizácia účinku vzdelania a spoločenský rast vďaka technike a technológiám, ktoré zvláda navrhovať a riadiť masa dobre pripravených odborníkov. Na rozdiel od minulosti, už dnes len výnimočne nájdete čínskeho študenta na americkej vysokej škole, sú totiž doma v Číne.
Aká je úloha školy? Aký je jedinec/indivíduum?
Už veľmi dlho vieme, že individuálne mentálne možnosti ľudí sú rôzne, a preto aj vzdelávacia schopnosť je rôzna. Vzdelávanie či sa nám to páči alebo nie, je individuálny proces realizovaný v kolektívnom prostredí. Toto je onen sociálny prínos (podobný tomu popisu čínskeho úspechu).
A kto potom zaistí tímové „parametre“ moderného človeka? No tí čo aj v minulosti. RODINA predovšetkým, lebo ona sa rozhodla mať deti a má túto zodpovednosť aj k sebe (rodičom o ktorých sa v prípade potreby postarajú deti / ako ďaleko to má k dnešnej pravde?), potom organizácie typu Junák, Skaut, Pionier a Náboženské obce.
Škola takto pripraví deti na život aj tým, že sa naučia citlivo vnímať hierarchické usporiadanie spoločnosti, ktorá je iba kópiou malých spoločností/tímov. A práve v škole je (by malo byť) najvyššou prioritou položiť základy hierarchizácie spoločnosti podľa znalostí a zručností (nie podľa známostí a postavenia rodičov).
Na konci sa vrátim k začiatku, k onomu americkému filmu o škole, školákoch a hlavne učiteľoch, malým citátom z neho.
Za známym učiteľom prišla mladá dospelá žena a doslova ho prenasledovala (dokonca aj na pánsky záchod). Chcela totiž vedieť ako je to možné, že jeden študent identifikovaný menom sa zaujíma o prácu a na úrade práce nedokáže vyplniť dotazník, lebo je analfabet. Prešiel s dobrými výsledkami základnou a strednou školou a nevie čítať a písať. Prečo naháňala Nolteho/učiteľa, lebo chcela vedieť ako je to možné? Ako je možné, že jeho žiak …? A on jej odpovedal, ale aj vy ste moja žiačka!
Nepripomína to starším učiteľom niečo z domova a domovov???
Napísal Peter Ponický Lošonci, 10. novembra 2020

Americké pokrytectvo v oblasti terorizmu dosahuje nové výšiny, zatiaľ čo Trump signalizuje vítaný posun v americkej zahraničnej politike

14.05.2025

Larry C. Johnson 13.05.2025 Zdá sa, že Alzheimerova choroba je štandardom americkej zahraničnej politiky, najmä pokiaľ ide o terorizmus, v rokovaniach Washingtonu s krajinami Blízkeho východu a západnej Ázie. Trump mal v Saudskej Arábii veľmi úspešný deň, keď sa nadšene stretával s korunným princom Mohammedom bin Salamanom alias MBS. Ešte jeden príklad sily bilióna [...]

Ako Americká ľavica vytvára bledého ducha skutočného Adolfa Hitlera . .. a odrádza voličov.

03.05.2025

Publikované 2. mája 2025 v internetovej verzii American Thinker (Americký mysliteľ) Napísal: Ned Barnett (Ned Barnett je historik a autor. Ned sa zameriava na vojenskú technológiu 20. storočia a pôsobil ako historik pred kamerou v deviatich programoch History Channel, keď sa ešte zaujímali o históriu. V rokoch 2011 – 2013 publikoval na Kindle sériu desiatich historických [...]

Washington priamo financoval výskum biologických zbraní, ktorého dôsledkami sú prepuknutia smrteľných vírusov po celom svete vrátane pandémií.

02.05.2025

‼️ Priznala to riaditeľka Národnej spravodajskej služby USA Tulsi Gabbard. Objasnila, že ide o výskumy tzv. „zosilnenia účinku“, keď sú vírusy a baktérie umelo modifikované, aby boli infekčnejšie alebo smrteľné. Takéto experimenty sa podľa nej uskutočnili aj vo Wu-chane s podporou Spojených štátov. Gabbard spolu s epidemiológom Jayom Bhattacharyom študuje [...]

trump, migranti, mexiko

Bizarné nápady Trumpovej administratívy nekončia. Ministerstvo zvažuje reality šou, v ktorej by migranti súťažili o občianstvo

17.05.2025 21:44

Súťaž by zahŕňala plnenie úloh súvisiacich s americkými zvykmi a tradíciami. Námet navrhol Kanaďan.

americkí vojaci armáda US army

Európa bez americkej armády? Jej nahradenie by trvalo štvrťstoročie a stálo bilión dolárov

17.05.2025 19:26

Európa by dokázala prežiť aj bez americkej vojenskej podpory. Čelila by však ťažkým rozhodnutiam aj ruskej hrozbe.

Prešov pole jar repka olejná

Na severe a strede Slovenska sa ešte môže vyskytnúť prízemný mráz, upozorňujú meteorológovia

17.05.2025 18:24

Očakávaný prízemný mráz nie je v danom ročnom období a oblasti zriedkavý, ale môže poškodiť vegetáciu nižšieho vzrastu.

USA počasie búrky tornáda Missouri

Búrky a tornáda zabili v USA už viac ako 20 ľudí. Poškodené sú tisíce domov

17.05.2025 18:08

Očakáva sa, že počet obetí sa ešte zvýši.

veget

Pravda v Pravde.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 277
Celková čítanosť: 687130x
Priemerná čítanosť článkov: 2481x

Autor blogu