Individualizovali život, ale kolektivizovali školu

Kto?
Predsa my všetci na čele s politikmi. Dnes v noci som nespal 8 hodín a na skrátenie čakania na brieždenie som si pustil americký film z roku 1984 – UČITELIA (s Nickom Nolte).
Je to film, ktorý by mal vidieť každý učiteľ (ako povinné videnie, modernizujeme a už nemusíme čítať). Obrazne popisuje situáciu na amerických stredných školách (a v jeho školstve vôbec) zo začiatku 80tych rokov minulého storočia. Keď sa dostal do filmu a producenti naň zohnali peniaze a s hviezdnym obsadením, tak ukazovaný stav musel už nejakú dobu trvať, a tak ako často film a literatúra sú aj sociálno-kritické, odzrkadľujú stav spoločnosti, ktorý už je v rozkladnom štádiu a nie na začiatku negatívnych procesov.
Napriek odstupu 40 rokov, sme v rovnakej situácii. Ako som to vyjadril v nadpise, individualizovali sme život, ale kontraproduktívne sme kolektivizovali vzdelávanie, teda to čo má na život pripraviť.
Dovolím si príklad tesára Jozefa z Biblie (Ježišovho otca). Ten pracoval sám, lebo staval malé bárky pre individuálnych rybárov. A v Ježišovom junáckom veku mu príliš nevadilo (lebo to nechýbalo biznisu), že mu syn príliš nepomáhal, toleroval to a na výčitky svojich zákazníkov na meškanie opráv, reagoval, že syn má inú robotu, chodí po okolí a premýšľa. Z tesárskeho remesla ho príliš nenaučil a spoliehal sa vediac či nie na Mesiášske proroctvo a Nebo na Zemi … potom. Rovnako ako on, sme sa mýlili (zámerne či dobrovoľne), že v tímovosti/skupine je záchrana slabších. To môže platiť ale len so zásadnými podmienkami.
  1. Takýto kolektív musia viesť na to pripravení ľudia a základom tejto zručnosti je individuálna schopnosť, vzdelanosť/múdrosť a empatia.
  2. V takomto kolektíve musí byť väčšina dobre odborne pripravená a zručná, schopná zvládnuť aspoň čiastkové problémy/úlohy tohto kolektívu.
  3. Vodcovstvo nie je večné, každý sa môže stať vodcom keď sa zdokonalí odborne aj sociálne.
Zámerne/účelovo parafrázujem, čo sa stane keď väčšina z tímov bude málo/slabo pripravených (hlúpych) členov. Bude stačiť keď bude takým vodca? Iba ak by všetku prácu vykonával za svoj kolektív sám a dobrovoľne svojou prácou zarobené peniaze rozdeľoval zvyšku tímu „darmošľapov“. Ale k tomu predsa táto spoločnosť nevedie. Je nastavená po Americky, na individuálny prospech!
Táto nezmyselná idea sa veľmi rýchlo uchytila aj u nás a školy pripravujú kolektívne neschopných absolventov, ktorí vo svoj neprospech využívajú individuálne ľudské právo byť hlúpym/nevzdelaným. Ale ako z nich vyrastú tímlídri, všetko dokonale zvládajúci? No nevzniknú. To ale znamená, že lídri budú rovnako málo pripravení/hlúpi ako bežný členovia pracovných skupín. Hurá, sme lepší ako Američania, zvládli sme to za polovičný čas.
Ale je tu jeden nezanedbateľný rozdiel, oni mali a majú predstih v tom, že do USA prúdili zo zvyšku Sveta zhruba storočie všetci čo chceli niečo dokázať a práve Amerika to múdro využila vo svoj aj ich prospech.
Sme v rovnakej situácii? Nie sme a nikdy nebudeme (už aj Amerike toto prvenstvo vytrháva z „rúk“ a iným spôsobom Čína), ten spôsob je práve individualizácia vzdelania a prospechu a kolektivizácia účinku vzdelania a spoločenský rast vďaka technike a technológiám, ktoré zvláda navrhovať a riadiť masa dobre pripravených odborníkov. Na rozdiel od minulosti, už dnes len výnimočne nájdete čínskeho študenta na americkej vysokej škole, sú totiž doma v Číne.
Aká je úloha školy? Aký je jedinec/indivíduum?
Už veľmi dlho vieme, že individuálne mentálne možnosti ľudí sú rôzne, a preto aj vzdelávacia schopnosť je rôzna. Vzdelávanie či sa nám to páči alebo nie, je individuálny proces realizovaný v kolektívnom prostredí. Toto je onen sociálny prínos (podobný tomu popisu čínskeho úspechu).
A kto potom zaistí tímové „parametre“ moderného človeka? No tí čo aj v minulosti. RODINA predovšetkým, lebo ona sa rozhodla mať deti a má túto zodpovednosť aj k sebe (rodičom o ktorých sa v prípade potreby postarajú deti / ako ďaleko to má k dnešnej pravde?), potom organizácie typu Junák, Skaut, Pionier a Náboženské obce.
Škola takto pripraví deti na život aj tým, že sa naučia citlivo vnímať hierarchické usporiadanie spoločnosti, ktorá je iba kópiou malých spoločností/tímov. A práve v škole je (by malo byť) najvyššou prioritou položiť základy hierarchizácie spoločnosti podľa znalostí a zručností (nie podľa známostí a postavenia rodičov).
Na konci sa vrátim k začiatku, k onomu americkému filmu o škole, školákoch a hlavne učiteľoch, malým citátom z neho.
Za známym učiteľom prišla mladá dospelá žena a doslova ho prenasledovala (dokonca aj na pánsky záchod). Chcela totiž vedieť ako je to možné, že jeden študent identifikovaný menom sa zaujíma o prácu a na úrade práce nedokáže vyplniť dotazník, lebo je analfabet. Prešiel s dobrými výsledkami základnou a strednou školou a nevie čítať a písať. Prečo naháňala Nolteho/učiteľa, lebo chcela vedieť ako je to možné? Ako je možné, že jeho žiak …? A on jej odpovedal, ale aj vy ste moja žiačka!
Nepripomína to starším učiteľom niečo z domova a domovov???
Napísal Peter Ponický Lošonci, 10. novembra 2020

Historické vedomie: Čo by sa Nemecko mohlo naučiť od Ruska

21.09.2025

21. septembra 2025 v podcaste Sonar21 Larry C. Johnsona, podľa prednášky Petra Haenselera Existujú pádne dôvody, prečo je Nemecko na nesprávnej ceste. Nedostatok historického vedomia, alebo skôr falošného vedomia, je jedným z hlavných dôvodov o ktorom sa v Nemecku neochotne diskutuje. Článok je založený na prejave Petra Hanselera v “Mut zur Ethik” (Odvaha pre etiku). S [...]

Trump stupňuje jadrovú hrozbu … privádza svet na pokraj jadrovej vojny.

02.08.2025

augusta 2025 od Larryho C. Johnsona (USA blog Sonar21) Donald Trump sa svojimi príspevkami na sociálnych sieťach správa ako nejaké zdrogované tínedžerské dievča. Trump – rádoby cisár „umenia dohody“ – panikársky vedie svet na prah jadrovej vojny a podniká ďalšie kroky, ktoré Rusko môže vnímať iba ako prípravu USA na útok na vlasť. Medvedev, odpovedal týmto [...]

Rusko prechádza do ofenzívy proti americkým investorom v prístave v Odese (Russia Goes on the Offensive Against US Investors in an Odessa Port)

16.07.2025

Larry C. Johnson (na podcaste SONAR21) 16.07.2025 Predvčerom 14. júla, Volodymyr Zelenskyj po medzinárodnom právnom spore odovzdal americkým spoločnostiam najväčší terminál odeského prístavu Olimpex . Novými vlastníkmi sa stali americké investičné spoločnosti Argentem Creek Partners a Innovatus Capital Partners. Cena transakcie nebola zverejnená. [...]

SR Bratislava TK daňové podvody Konsolidácia 2026 BAX

O akom bankrote to tu hovoríte? Fico skritizoval podnikateľov: Aj mňa sa pýtajú, či to chcem bez faktúry

15.10.2025 15:22

Vláda nie je Otlkánek. Prosím zapamätajte si to! A nikdy nebude. Nebude nás hocikto fackovať len preto, že si myslí, že je taká móda, odkázal premiér.

Ukrajinskí vojaci 2016

Nová éra pomoci Ukrajine: viac než polovica krajín NATO zaplatí za americké zbrane. Iniciatíva PURL naberá na obrátkach

15.10.2025 15:05, aktualizované: 15:46

Spojené štáty očakávajú zapojenie ďalších spojencov.

orbán

Nemecký europoslanec podal trestné oznámenie na Orbána za kybernetický útok

15.10.2025 14:19

Politik v Európskom parlamente zastupuje nemeckú stranu Zelených a tvrdí, že hackeri sa minulý rok neúspešne pokúsili do jeho zariadení nainštalovať spyware.

Ľudovít Makó

Makóa uplatil skoro pol miliónom eur. Podnikateľ napokon do väzenia nejde, dostal podmienku

15.10.2025 13:59

Podľa predsedu senátu Patrika Príbelského mala na rozhodnutie vplyv aj novelizácia Trestného zákona.

veget

Pravda v Pravde.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 288
Celková čítanosť: 736045x
Priemerná čítanosť článkov: 2556x

Autor blogu