Individualizovali život, ale kolektivizovali školu

Kto?
Predsa my všetci na čele s politikmi. Dnes v noci som nespal 8 hodín a na skrátenie čakania na brieždenie som si pustil americký film z roku 1984 – UČITELIA (s Nickom Nolte).
Je to film, ktorý by mal vidieť každý učiteľ (ako povinné videnie, modernizujeme a už nemusíme čítať). Obrazne popisuje situáciu na amerických stredných školách (a v jeho školstve vôbec) zo začiatku 80tych rokov minulého storočia. Keď sa dostal do filmu a producenti naň zohnali peniaze a s hviezdnym obsadením, tak ukazovaný stav musel už nejakú dobu trvať, a tak ako často film a literatúra sú aj sociálno-kritické, odzrkadľujú stav spoločnosti, ktorý už je v rozkladnom štádiu a nie na začiatku negatívnych procesov.
Napriek odstupu 40 rokov, sme v rovnakej situácii. Ako som to vyjadril v nadpise, individualizovali sme život, ale kontraproduktívne sme kolektivizovali vzdelávanie, teda to čo má na život pripraviť.
Dovolím si príklad tesára Jozefa z Biblie (Ježišovho otca). Ten pracoval sám, lebo staval malé bárky pre individuálnych rybárov. A v Ježišovom junáckom veku mu príliš nevadilo (lebo to nechýbalo biznisu), že mu syn príliš nepomáhal, toleroval to a na výčitky svojich zákazníkov na meškanie opráv, reagoval, že syn má inú robotu, chodí po okolí a premýšľa. Z tesárskeho remesla ho príliš nenaučil a spoliehal sa vediac či nie na Mesiášske proroctvo a Nebo na Zemi … potom. Rovnako ako on, sme sa mýlili (zámerne či dobrovoľne), že v tímovosti/skupine je záchrana slabších. To môže platiť ale len so zásadnými podmienkami.
  1. Takýto kolektív musia viesť na to pripravení ľudia a základom tejto zručnosti je individuálna schopnosť, vzdelanosť/múdrosť a empatia.
  2. V takomto kolektíve musí byť väčšina dobre odborne pripravená a zručná, schopná zvládnuť aspoň čiastkové problémy/úlohy tohto kolektívu.
  3. Vodcovstvo nie je večné, každý sa môže stať vodcom keď sa zdokonalí odborne aj sociálne.
Zámerne/účelovo parafrázujem, čo sa stane keď väčšina z tímov bude málo/slabo pripravených (hlúpych) členov. Bude stačiť keď bude takým vodca? Iba ak by všetku prácu vykonával za svoj kolektív sám a dobrovoľne svojou prácou zarobené peniaze rozdeľoval zvyšku tímu „darmošľapov“. Ale k tomu predsa táto spoločnosť nevedie. Je nastavená po Americky, na individuálny prospech!
Táto nezmyselná idea sa veľmi rýchlo uchytila aj u nás a školy pripravujú kolektívne neschopných absolventov, ktorí vo svoj neprospech využívajú individuálne ľudské právo byť hlúpym/nevzdelaným. Ale ako z nich vyrastú tímlídri, všetko dokonale zvládajúci? No nevzniknú. To ale znamená, že lídri budú rovnako málo pripravení/hlúpi ako bežný členovia pracovných skupín. Hurá, sme lepší ako Američania, zvládli sme to za polovičný čas.
Ale je tu jeden nezanedbateľný rozdiel, oni mali a majú predstih v tom, že do USA prúdili zo zvyšku Sveta zhruba storočie všetci čo chceli niečo dokázať a práve Amerika to múdro využila vo svoj aj ich prospech.
Sme v rovnakej situácii? Nie sme a nikdy nebudeme (už aj Amerike toto prvenstvo vytrháva z „rúk“ a iným spôsobom Čína), ten spôsob je práve individualizácia vzdelania a prospechu a kolektivizácia účinku vzdelania a spoločenský rast vďaka technike a technológiám, ktoré zvláda navrhovať a riadiť masa dobre pripravených odborníkov. Na rozdiel od minulosti, už dnes len výnimočne nájdete čínskeho študenta na americkej vysokej škole, sú totiž doma v Číne.
Aká je úloha školy? Aký je jedinec/indivíduum?
Už veľmi dlho vieme, že individuálne mentálne možnosti ľudí sú rôzne, a preto aj vzdelávacia schopnosť je rôzna. Vzdelávanie či sa nám to páči alebo nie, je individuálny proces realizovaný v kolektívnom prostredí. Toto je onen sociálny prínos (podobný tomu popisu čínskeho úspechu).
A kto potom zaistí tímové „parametre“ moderného človeka? No tí čo aj v minulosti. RODINA predovšetkým, lebo ona sa rozhodla mať deti a má túto zodpovednosť aj k sebe (rodičom o ktorých sa v prípade potreby postarajú deti / ako ďaleko to má k dnešnej pravde?), potom organizácie typu Junák, Skaut, Pionier a Náboženské obce.
Škola takto pripraví deti na život aj tým, že sa naučia citlivo vnímať hierarchické usporiadanie spoločnosti, ktorá je iba kópiou malých spoločností/tímov. A práve v škole je (by malo byť) najvyššou prioritou položiť základy hierarchizácie spoločnosti podľa znalostí a zručností (nie podľa známostí a postavenia rodičov).
Na konci sa vrátim k začiatku, k onomu americkému filmu o škole, školákoch a hlavne učiteľoch, malým citátom z neho.
Za známym učiteľom prišla mladá dospelá žena a doslova ho prenasledovala (dokonca aj na pánsky záchod). Chcela totiž vedieť ako je to možné, že jeden študent identifikovaný menom sa zaujíma o prácu a na úrade práce nedokáže vyplniť dotazník, lebo je analfabet. Prešiel s dobrými výsledkami základnou a strednou školou a nevie čítať a písať. Prečo naháňala Nolteho/učiteľa, lebo chcela vedieť ako je to možné? Ako je možné, že jeho žiak …? A on jej odpovedal, ale aj vy ste moja žiačka!
Nepripomína to starším učiteľom niečo z domova a domovov???
Napísal Peter Ponický Lošonci, 10. novembra 2020

Úniky z izraelských spravodajských služieb vyvolávajú veľké obavy.

24.10.2024

Letmý pohľad do temnej budúcnosti. Scott Ritter 24. októbra Únik dvoch vysoko utajovaných dokumentov, ktoré po preskúmaní obsahujú citlivé spravodajské informácie USA o izraelských vojenských prípravách na útok proti Iránu, spôsobil v Spojených štátoch búrku kontroverzií. Keď sa americké orgány činné v trestnom konaní snažia odhaliť zdroj [...]

Počtěte si – včerejší zpráva o plynu.

05.10.2024

U nás je to přísně tajná informace! V Bruselu i v Praze vypukla mezi politiky panika. Rusko prolomilo plynovou blokádu Evropy. Události v Bulharsku mají rychlý spád. Jakmile ruská velvyslankyně v Bulharsku Eleonora Mitrofanová oznámila, že nevidí žádné problémy v obnovení plnohodnotného zásobování Bulharska plynem z Ruska, daly se události rychle do pohybu. Nový ministr [...]

To napsal spisovatel – autor je ze Vsetína, založil divadélko Pcháč.

05.10.2024

Ano, ano, ano, mluví mi z duše – volíte si je, tak trpte!!! Ohýbáte hřbet a držíte hubu – tak trpte!!! Dělají, co jim národ dovolí…!!!… Hrdý, schopný český národ? Ano do roku 1989 … Ano a co se všichni diví, vždyť stát platí na studenta a je mu jedno co studuje, odhlasovali jste si do parlamentu bandu vzdělaných blbů, a ti co vytvářejí [...]

SR NRSR 19.schôdza 15.deň konsolidácia BAX

Výstavu obrazov ministra Kamenického navštívili Fico, Gašparovič aj Schuster

13.11.2024 08:00

Celá 20-poschodová budova na Kalinčiakovej ulici v Bratislave bola pod dohľadom štátnych bezpečnostných zložiek

dopravná polícia, kontrola, rýchlosť, meranie,

Pri Dolnom Kubíne sa zrazil autobus s autom, hlásia ranených. Úsek je neprejazdný

13.11.2024 07:41

Polícia upozorňuje na neprejazdnú cestu pri Párnici.

pôrod, dieťa, novorodenec, pupočná šnúra, odber pupočníkovej krvi, pupočník, narodenie

Nórka po 60 rokoch zistila, že jej po pôrode vymenili dcéru. Úrady na to prišli už oveľa skôr, vec ale zatajili

13.11.2024 07:10

Okolnosti zámeny detí v nemocnici Eggesbo sú dodnes nejasné.

vojna na Ukrajine

ONLINE: Pentagón spočítal, koľko dolárov má ešte pre Kyjev. Johnson varuje: Bez peňazí USA pôjdu bojovať na Ukrajinu Briti

13.11.2024 06:20, aktualizované: 08:03

Pentagón má ešte počas éry Bidena k dispozícii miliardy dolárov, aby vojensky podporil Ukrajinu.

veget

Pravda v Pravde.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 263
Celková čítanosť: 628557x
Priemerná čítanosť článkov: 2390x

Autor blogu