Individualizovali život, ale kolektivizovali školu

Kto?
Predsa my všetci na čele s politikmi. Dnes v noci som nespal 8 hodín a na skrátenie čakania na brieždenie som si pustil americký film z roku 1984 – UČITELIA (s Nickom Nolte).
Je to film, ktorý by mal vidieť každý učiteľ (ako povinné videnie, modernizujeme a už nemusíme čítať). Obrazne popisuje situáciu na amerických stredných školách (a v jeho školstve vôbec) zo začiatku 80tych rokov minulého storočia. Keď sa dostal do filmu a producenti naň zohnali peniaze a s hviezdnym obsadením, tak ukazovaný stav musel už nejakú dobu trvať, a tak ako často film a literatúra sú aj sociálno-kritické, odzrkadľujú stav spoločnosti, ktorý už je v rozkladnom štádiu a nie na začiatku negatívnych procesov.
Napriek odstupu 40 rokov, sme v rovnakej situácii. Ako som to vyjadril v nadpise, individualizovali sme život, ale kontraproduktívne sme kolektivizovali vzdelávanie, teda to čo má na život pripraviť.
Dovolím si príklad tesára Jozefa z Biblie (Ježišovho otca). Ten pracoval sám, lebo staval malé bárky pre individuálnych rybárov. A v Ježišovom junáckom veku mu príliš nevadilo (lebo to nechýbalo biznisu), že mu syn príliš nepomáhal, toleroval to a na výčitky svojich zákazníkov na meškanie opráv, reagoval, že syn má inú robotu, chodí po okolí a premýšľa. Z tesárskeho remesla ho príliš nenaučil a spoliehal sa vediac či nie na Mesiášske proroctvo a Nebo na Zemi … potom. Rovnako ako on, sme sa mýlili (zámerne či dobrovoľne), že v tímovosti/skupine je záchrana slabších. To môže platiť ale len so zásadnými podmienkami.
  1. Takýto kolektív musia viesť na to pripravení ľudia a základom tejto zručnosti je individuálna schopnosť, vzdelanosť/múdrosť a empatia.
  2. V takomto kolektíve musí byť väčšina dobre odborne pripravená a zručná, schopná zvládnuť aspoň čiastkové problémy/úlohy tohto kolektívu.
  3. Vodcovstvo nie je večné, každý sa môže stať vodcom keď sa zdokonalí odborne aj sociálne.
Zámerne/účelovo parafrázujem, čo sa stane keď väčšina z tímov bude málo/slabo pripravených (hlúpych) členov. Bude stačiť keď bude takým vodca? Iba ak by všetku prácu vykonával za svoj kolektív sám a dobrovoľne svojou prácou zarobené peniaze rozdeľoval zvyšku tímu „darmošľapov“. Ale k tomu predsa táto spoločnosť nevedie. Je nastavená po Americky, na individuálny prospech!
Táto nezmyselná idea sa veľmi rýchlo uchytila aj u nás a školy pripravujú kolektívne neschopných absolventov, ktorí vo svoj neprospech využívajú individuálne ľudské právo byť hlúpym/nevzdelaným. Ale ako z nich vyrastú tímlídri, všetko dokonale zvládajúci? No nevzniknú. To ale znamená, že lídri budú rovnako málo pripravení/hlúpi ako bežný členovia pracovných skupín. Hurá, sme lepší ako Američania, zvládli sme to za polovičný čas.
Ale je tu jeden nezanedbateľný rozdiel, oni mali a majú predstih v tom, že do USA prúdili zo zvyšku Sveta zhruba storočie všetci čo chceli niečo dokázať a práve Amerika to múdro využila vo svoj aj ich prospech.
Sme v rovnakej situácii? Nie sme a nikdy nebudeme (už aj Amerike toto prvenstvo vytrháva z „rúk“ a iným spôsobom Čína), ten spôsob je práve individualizácia vzdelania a prospechu a kolektivizácia účinku vzdelania a spoločenský rast vďaka technike a technológiám, ktoré zvláda navrhovať a riadiť masa dobre pripravených odborníkov. Na rozdiel od minulosti, už dnes len výnimočne nájdete čínskeho študenta na americkej vysokej škole, sú totiž doma v Číne.
Aká je úloha školy? Aký je jedinec/indivíduum?
Už veľmi dlho vieme, že individuálne mentálne možnosti ľudí sú rôzne, a preto aj vzdelávacia schopnosť je rôzna. Vzdelávanie či sa nám to páči alebo nie, je individuálny proces realizovaný v kolektívnom prostredí. Toto je onen sociálny prínos (podobný tomu popisu čínskeho úspechu).
A kto potom zaistí tímové „parametre“ moderného človeka? No tí čo aj v minulosti. RODINA predovšetkým, lebo ona sa rozhodla mať deti a má túto zodpovednosť aj k sebe (rodičom o ktorých sa v prípade potreby postarajú deti / ako ďaleko to má k dnešnej pravde?), potom organizácie typu Junák, Skaut, Pionier a Náboženské obce.
Škola takto pripraví deti na život aj tým, že sa naučia citlivo vnímať hierarchické usporiadanie spoločnosti, ktorá je iba kópiou malých spoločností/tímov. A práve v škole je (by malo byť) najvyššou prioritou položiť základy hierarchizácie spoločnosti podľa znalostí a zručností (nie podľa známostí a postavenia rodičov).
Na konci sa vrátim k začiatku, k onomu americkému filmu o škole, školákoch a hlavne učiteľoch, malým citátom z neho.
Za známym učiteľom prišla mladá dospelá žena a doslova ho prenasledovala (dokonca aj na pánsky záchod). Chcela totiž vedieť ako je to možné, že jeden študent identifikovaný menom sa zaujíma o prácu a na úrade práce nedokáže vyplniť dotazník, lebo je analfabet. Prešiel s dobrými výsledkami základnou a strednou školou a nevie čítať a písať. Prečo naháňala Nolteho/učiteľa, lebo chcela vedieť ako je to možné? Ako je možné, že jeho žiak …? A on jej odpovedal, ale aj vy ste moja žiačka!
Nepripomína to starším učiteľom niečo z domova a domovov???
Napísal Peter Ponický Lošonci, 10. novembra 2020

Český spisovatel Radomir Dolanský napsal . ..

13.04.2025

Ano a co se všichni diví, vždyť stát platí na studenta a je mu jedno co studuje. Odhlasoval si to parlamen – tu skupinu vzdělaných blbů a ti co vytvářejí peníze jsou utiskováni byrokracií a idiotskými zákony, tak trpme … volíme si idioty, tak trpme. Důchodcům se nevalorizuje, ale církvím ano, na dělostřelecké granáty je dost peněz, na zdravotnictví a [...]

Môže sa človek postaviť proti miliardám rokov evolúcie?

13.04.2025

Peter Ponický Lošonci 13.4.2025 Jednoduchá odpoveď ako vždy existuje. Teda môže a tzv. Západ tak činí niekoľko desaťročí. Ale všetko čo už vieme o prírode a vesmíre dáva úplne inú odpoveď, odpoveď prírody a z lingvistického pohľadu prirodzenú a logickú odpoveď. Na rozdiel od absolútne neznalých politických lídrov a tým pádom aj nekritických a nelogických [...]

Operácia „Nemysliteľné“ – plán napadnutia ZSSR spojencami v roku 1945

26.03.2025

Autor: Pavel Krasnov Plán napadnutia na ZSSR v roku 1945 Máme tu zanedlho opät „slávne májové dni“ a propaganda oslavujúca hrdinstvo spojeneckých vojsk našich západných „partnerov“ beží na plný plyn. Nebude teda od veci pripomenúť si, čo pred niekoľkými rokmi vyplávalo na povrch z čiastočne odtajnených britských archívov. Udalosti a fakty popísané v [...]

Peter Pellegrini

Pellegrini sa zúčastní na pohrebe pápeža Františka vo Vatikáne

22.04.2025 16:40

Uviedol to po podpísaní sa do kondolenčnej knihy v súvislosti s úmrtím pápeža.

India Vance

Vance: Budúcnosť 21. storočia bude závisieť od vzťahov medzi USA a Indiou

22.04.2025 16:06

Za cieľ si stanovili zdvojnásobenie obchodu medzi oboma krajinami, ktorý by mal do roku 2030 dosiahnuť 500 miliárd dolárov.

papez

Nikto sa nenarodí svätý, svätým sa stáva. Ako si na Františka spomínajú školské sestry?

22.04.2025 14:45

V škole v argentínskom Buenos Aires, kde ako päťročný odštartoval svoju náboženskú cestu, si sestry zaspomínali na chlapca, ktorý sa neskôr stal pápežom.

India, Kašmír, vojaci

Do turistov v indickom Kašmíre spustili streľbu. Hlásia najmenej 20 mŕtvych

22.04.2025 14:20, aktualizované: 16:18

V poslednom čase pritom počet násilných činov v tomto prevažne moslimskom území klesal.

veget

Pravda v Pravde.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 274
Celková čítanosť: 678245x
Priemerná čítanosť článkov: 2475x

Autor blogu