Aké percento vysokoškolákov a ich učiteľov splňuje to k čomu sme sa tiež zaviazali?


Zoznam generických kompetencií študenta v terciárnom stupni vzdelávania podľa ECTS a DT Label, schválených v EU podľa TUNING 2008.


1. Schopnosť abstraktného myslenia, analýzy a syntézy, 2. Schopnosť aplikovať poznatky v praktických situáciách, 3. Schopnosť plánovania a využitia času (time management), 4. Poznanie a porozumenie predmetu štúdia, porozumenie skutočnej profesii, 5. Schopnosť verbálnej a písomnej komunikácie v rodnom jazyku, 6. Schopnosť komunikácie v druhom jazyku, 7. Zručnosti pri využívaní počítačových a komunikačných technológií, 8. Schopnosť zaoberať sa výskumom na definovanej úrovni, 9. Schopnosť učiť sa a celoživotne zostať na tejto úrovni, 10. Schopnosť vyhľadávať, spracovávať a analyzovať informácie z rôznych zdrojov, 11. Schopnosť byť kritický a sebakritický, 12. Schopnosť prispôsobiť sa a konať v nových situáciách, 13. Schopnosť tvoriť nové myšlienky a idey, 14. Schopnosť identifikovať, zaujať postoj a riešiť problémy, 15. Schopnosť robiť zdôvodniteľné rozhodnutia, 16. Schopnosť pracovať v tíme, 17. Interpersonálne a interakčné zručnosti, 18. Motivovať ľudí a viesť ich k spoločným cieľom, 19. Komunikovať s neprofesionálnymi partnermi v danej oblasti, 20. Prijímať sociálnu rozličnosť a multikultúrnosť, 21. Schopnosť spolupráce v medzinárodnom kontexte, 22. Schopnosť nezávislej práce, 23. Schopnosť navrhovať a riadiť projekty, 24. Klásť dôraz na bezpečnosť, 25. Mať ducha podnikavosti a schopnosť iniciatívy, 26. Schopnosť konať na základe etických zásad, 27. Schopnosť zhodnotiť a udržať kvalitu produkcie, 28. Trvať na splnení zadaných úloh a daných zodpovednostiach, 29. Presvedčenie o zachovaní životného prostredia, 30. Schopnosť sociálnej zodpovednosti a občianskeho uvedomenia, 31. Cit pro rovné príležitosti a gendrové problémy.
Kvalifikácia ktorá znamená dokončenie prvého cyklu – stupňa (Bc.), absolvent by mal zvládnuť :

• demonštrovať znalosť a porozumenie študijnému oboru, ktorý je nadstavbou jeho stredoškolského vzdelania, • je typický podporou pokročilých učebníc, zahrnuje niektoré informácie o najnovšom poznaní jeho študijného oboru, • môže použiť znalosti z oboru a chápe tieto znalosti, to v určitom zmysle signalizuje profesionálny prístup k práci nebo povolaniu, • má schopnosť demonštrovať, navrhovať, zachovávať argumenty a riešiť problémy v rámci svojho študijného oboru, • má schopnosť zhromažďovať a interpretovať významné dáta (obvykle v rámci svojho študijného oboru), informovať o názoroch ktoré obsahujú úvahu o významných spoločenských, vedeckých alebo etických problémoch, • má vyvinuté také schopnosti učiť sa, ktoré sú nevyhnutné pre pokračovanie v štúdiu s vysokou mierou samostatnosti, • môže komunikovať informácie, myšlienky, problémy a riešenia svojho oboru s neodborníkmi.


Kvalifikácia ktorá znamená dokončení druhého cyklu – stupňa (MSc., Ing., Mgr.), absolvent by mal zvládnuť:

• demonštrovať vedomosti a pochopenie, ktoré je založené na zvládnutí a zlepšení schopností bakalára, čo je základ a príležitosť k originalite v rozvíjaní a použití myšlienok s výskumnými súvislosťami, • môže použiť svoje znalosti, pochopenie súvislostí a schopností na riešení problémov v nových nebo neznámych prostrediach (v príbuzných študijných odboroch a viac-odborových súvislostiach) • má schopnosť integrovať znalosti a ovláda komplexnosť, formuluje mienku s neúplnou nebo obmedzenou informačnou bázou, ktorá zahrnuje úvahy nad sociálnou a etickou zodpovednosťou spojenou s použitím znalostí a vlastného úsudku, • môže komunikovať svoje závery a znalosti s podporou logického výkladu v rámci svojej špecializácie i s neodborníkom s verbálnou jednoznačnosťou, • má schopnosť učiť sa tak, aby mu to umožňovalo pokračovanie v štúdiu/samoštúdiu v autonómnom vzdelávaní.
Príručka užívateľa ECTS, popisuje vzdelávacie kompetencie ako „dynamickú kombináciu atribútov, schopností a postojov“.
Poznávacia hierarchia vyzerá nasledovne:

1. Znalosť (poznanie),

2. Pochopenie,

3. Použitie (aplikácie),

4. Analýza,

5. Syntéza,

6. Vyhodnotenie.


• Znalosť, pochopenie a aplikácie sú pre úroveň bakalára.

• Analýza, syntéza a vyhodnotenie je pre magistra a inžiniera.

Peter Ponický

K nezmyselnej západnej expertíze na Rusko

24.05.2025

Larry C. Johnson, 23. mája 2025 George Kennan sa musí prevracať v hrobe vzhľadom na článok z 19. mája v časopise Foreign Policy , ktorý napísal Michael Klimmage, riaditeľ Kennanovho inštitútu vo Wilsonovom centre vo Washingtone. Toto je klasický príklad akademika, ktorý sa naučil po rusky, ale Rusku nerozumie ani obrazne slovo. Klimmage je uväznený v časovej slučke [...]

PROGRESIVIZMUS = PREZERVATIVIZMUS

22.05.2025

Prezervatív je silikónová ochrana proti počatiu, teda ochrana proti oplodneniu. Počatie je jediným prirodzeným (evolučným) spôsobom rozmnožovania, teda udržania druhu. Ako dlho udržíte biologický druh bez zdravých plodov ??? Dnes žialime nad stratou mnohých druhov raslín ktoré sme v minulých desaťročiach geneticky modifikovali ale ktoré nemajú prirodzenú odolnosť [...]

Izrael prechádza morálnym úpadkom

18.05.2025

18. mája 2025 od Alastair Crooke + 15 komentárov „Vojna za nastolenie fašistického štátu“ – „Genocídne vozy zohrievajú svoje motory“ / Izraelský profesor práva Orit Kamir: „Izrael je zaplavený zlom, nedostatkom empatie… a závislosťou od nenávisti a krvilačnosti“ / Hranica medzi Likudom a Ben Gvirovou Otzma Yehudit je čoraz viac rozmazaná / Netanjahu [...]

nitra, útok

Muža, ktorý úmyselne v Nitre zrazil a zabil pediatričku, vzal sudca do väzby

01.06.2025 20:03

Vyšetrovateľ vzniesol v sobotu voči vodičovi obvinenie za obzvlášť závažný zločin vraždy.

požiar

Nočný požiar v Žiari n. Hronom zranil piatich ľudí a desiatky vyhnal z domovov

01.06.2025 19:40

Príčinou vzniku požiaru je podľa hasičov nedbalosť pri fajčení.

povodeň, babín, orava, búrky

V pondelok čakajú celé Slovensko búrky

01.06.2025 19:01

SHMÚ vydal výstrahu prvého stupňa.

veget

Pravda v Pravde.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 281
Celková čítanosť: 694920x
Priemerná čítanosť článkov: 2473x

Autor blogu